BAB II
THAHARAH
A. Definisi
Secara etimologi kata thaharah adalah suci atau bersih. Secara terminologi
atau segi istilah syarak thaharah adalah suci dan bersih daripada najis atau
hadas.
Thaharah atau bersuci ialah menghilangkan hadas dan najis dari badan,
pakaian dan tempat supaya dapat menunaikan ibadah khususnya ibadat shalat. Dan bersuci
adalah sesuatu yang wajib di dalam ajaran islam. Tanpa bersuci
ibadah tidak sah atau tidak diterima. Di antara cara
bersuci ialah wudu, mandi dan membersihkan najis dari badan dan pakaian.
Firman Allah Swt :
“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang tobat dan menyukai
orang-orang yang menyucikan diri”. (Q. S Al-Baqarah: 222)
Thaharah merupakan syarat sah shalat. Hukum daripada thaharah ialah WAJIB baik
mukallaf lelaki maupun perempuan. Dalil naqli tentang suruhan bersuci adalah
sebagaimana firman Allah SWT dalam Surah al-Anfal, ayat 11 yang bermaksud :
" Dan (ingatlah ketika) Dia menurunkan kepada kamu hujan daripada
langit untuk mensucikan kamu dengannya... "
Rasulullah SAW pun bersabda
yang bermaksud :
" Agama
islam itu diasaskan di atas kebersihan "
Adapun tujuan
thaharah ialah membolehkan seseorang itu
menunaikan solat dan ibadah-ibadah yang lain. Hikmah
disuruh melakukan thaharah kerana semua ibadah khusus yang kita lakukan itu
adalah perbuatan menghadap dan menyembah Allah Ta'ala. Oleh itu untuk
melakukannya, maka wajiblah berada di dalam keadaan suci sebagai mengagungkan
kebesaran Allah SWT .
Faedah melakukan thaharah tak lain supaya badan menjadi bersih, sehat dan
terjauh daripada penyakit serta mendatangkan kegembiraan kepada orang yang
melaksanakannya.
Syarat wajib
taharah ialah :
1.
Islam
2.
Berakal
3.
Baligh
4.
Masuk waktu ( Untuk mendirikan solat fardhu ).
5.
Tidak lupa
6.
Tidak dipaksa
7.
Berhenti darah haid dan nifas
8.
Ada air atau debu tanah yang suci.
9.
Berdaya melakukannya mengikut kemampuan.
Taharah
adalah sebagai bukti bahawa Islam amat mementingkan kebersihan dan kesucian. Ahli fiqh
bersepakat mengatakan harus bersuci dengan air yang suci (mutlaq) sebagaimana
firman Allah:
وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا
بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا
"Dialah yang meniupkan angin (sebagai) pembawa khabar gembira dekat sebelum kedatangan rahmat-Nya (hujan); dan Kami turunkan dari langit air yang amat bersih "
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا
الصَّلاةَ وَأَنْتُمْ سُكَارَى حَتَّى تَعْلَمُوا مَا تَقُولُونَ وَلا جُنُبًا
إِلا عَابِرِي سَبِيلٍ حَتَّى تَغْتَسِلُوا وَإِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى
سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لامَسْتُمُ النِّسَاءَ
فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ
وَأَيْدِيكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا غَفُورًا
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu solat, sedang kamu dalam keadaan mabuk, sehingga kamu mengerti apa yang kamu ucapkan, (jangan pula menghampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan berjunub), terkecuali sekadar berlalu sahaja, hingga kamu mandi. Dan jika kamu sakit atau dalam bermusafir atau kembali dari tempat buang air atau kamu telah menyentuh perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air, maka bertayamumlah kamu dengan tanah yang baik (suci); sapulah mukamu dan tanganmu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf lagi Maha Pengampun. ” (Surah Al-Nisa’, 4:43)
Samak, yaitu membuang bahan-bahan lebihan yang melekat pada kulit dan yang
merosakkannya sekira-kira jika direndam atau dibasuh dengan air sesudah
disamak, maka kulit itu tetap tidak busuk atau rosak. Takhallul, yaitu arak
bertukar menjadi cuka tanpa dimasukkan sesuatu bahan ke dalamnya.
Adapun perihal bersuci meliputi beberapa perkara berikut :
a. Alat bersuci, seperti air,
tanah, dan sebagainya
b. Kaifiat (cara) bersuci
c. Macam dan jenis-jenis
najis
d. Benda ang wajib disucikan
e. Sebab-sebab atau keadaan
yang menyebabkan wajib bersuci
Bersuci ada dua bagian,
yaitu :
1. Bersuci dari hadas. Bagian
ini khusus untuk badan, seperti mandi, berwudu, dan tayamum.
2. Bersuci dari najis. Bagian
ini berlaku pada badan, pakaian, dan tempat.
B. Jenis-Jenis Bersuci
1. Menyucikan badan dari
hadas kecil.
Yaitu menyucikan badan
daripada hadas kecil dengan berwuduk atau bertayammum. Orang yang berhadas
kecil diharamkam mengerjakan solat atau menyentuh al-Quran.
2. Menyucikan badan dari
hadas besar.
Orang yang berjunub atau
berhadas besar hendaklah membersihkan dirinya dengan mandi.Mereka yang berhadas
besar ialah mereka yang melakukan persetubuhan ,orang yang haid dan nifas.
Orang yang berhadas besar juga diharamkan mengerjakan solat, puasa, haji,duduk di dalam masjid,menyentuh dan
membaca al-Quran.
3. Istinja’
Menghilangkan
kotoran samada najis kecil (kencing) atau najis besar(tahi) dari tempat
keluarnya dengan sesuatu yang bersih seperti air,kertas,batu,tisu dan
sebagainya sehingga najis itu bersih. Istinja’ itu mestilah menghilangkan
najis,baunya dan rasanya.
Cara-cara
beristinja’
a. Istinja’ itu
mestilah 3 kali ulang,kalau masih belum suci boleh di ulangi lagi sehingga
bersih.
b. Alat dibuat
istinja’ itu mestilah dapat membersihkan tempat najis yang keluar.
c. Sekiranya batu
mestilah diambil sekurang-kurangnya 3 biji.
WUDU (Mengambil Air untuk
Shalat)
Perintah wajib wudu
bersamaan dengan perintah wajib salat lima waktu, yaitu satu tahun setengah
sebelum tahun Hijriah.
Firman Allah Swt :
“Hai orang-orang yang
beriman, apabila kamu hendak mengerjakan salat, maka basuhlah mukamu dan
tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan (basuh) kakimu sampai
dengan kedua mata kaki”. (Q. S Al-Maidah: 6)
Syarat-syarat Wudu
1.
Islam
2.
Niat
3.
Tidak berhadas besar.
4.
Dengan air yang suci dan menyucikan.
5.
Tidak ada yang menghalangi sampainya air ke kulit, seperti getah atau tato
dan sebagainya yang melekat di atas kulit anggota wudu.
Fardu (Rukun) Wudu
1. Niat. Hendaklah berniat
(menyengaja) menghilangkan hadas atau menyengaja berwudu. Rasulullah Saw
bersabda :
“Sesungguhnya segala amal
itu hendaklah dengan niat.” (Riwayat Bukhari dan
Muslim)
Yang dimaksud dengan niat
menurut syara’ yaitu kehendak sengaja melakukan pekerjaan atau amal karena
tunduk kepada hukum Allah Swt.
Firman Allah Swt :
“Padahal mereka tidak
disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya.” (Q. S Al-Bayyinah : 5)
2.
Membasuh muka. Berdasarkan ayat (Al-Bayyinah: 6). Batas muka yang wajib
dibasuh ialah dari tempat tumbuh rambut kepala sebelah atas sampai kedua tulang
dagu sebalah bawah; lintangnya, dari telinga ke telinga; seluruh bagian muka
yang tersebut tadi wajib dibasuh, tiak boleh tertinggal sedikit pun, bahkan
wajib dilebihkan sedikit agar kita yakin terbasuh semuanya.
3. Membasuh kedua tangan
sampai ke siku. Dimulai dengan tangan kanan kemudian tangan kiri.
4. Membasuh atau menyapu kepala.
Mulai dari tumbuhnya rambut bagian depan sampai belakang atas leher dan
melingkupi sampai tepi telinga.
5. Membasuh kedua telapak kaki
sampai mata kaki.
6. Tertib yaitu melakukan
wudu mengikut turutan dan berturut-turut.
Beberapa Sunat Wudu
1.
Membaca Bismillah
2.
Membasuh kedua tangan sehingga ke pergelangan
tangan
3.
Berkumur-kumur
4.
Memasukkan air kehidung
5.
Menyapu seluruh kepala
6.
Menyapu air kedua-dua telinga luar dan dalam
7.
Membasuh tiap-tiap
anggota wuduk tiga kali
8.
Tidak bercakap-cakap ketika berwuduk
9.
Bersugi
10.
Membaca doa selepas berwudu
Perkara-Perkara
Yang Membatalkan Wudu
1.
Keluar sesuatu dari dua jalan yaitu qubul dan dubur seperti kentut, kencing
dan sebagainya.
2.
Hilang ingatan dengan sebab gila atau pitam atau tidur yang tidak tetap
kedudukannya
3.
Menyentuh kemaluan
dengan tapak tangan atau perut anak jari.samada kemaluan sendiri atau orang
lain.
4.
Bersetubuh
Mandi Wajib (Junub)
Yang dimaksud mandi wajib
disini ialah mengalir air ke seluruh badan dengan niat. Firman Allah dalam
surat Al-Maidah: 6 “Dan jika kamu junub, maka mandilah.”
Sebab-sebab wajib Mandi
Sebab-sebab wajib mandi ada enam, tiga di antaranya biasa terjadi pada
laki-laki dan perempuan, dan tiga lain tertentu (khusus) pada perempuan saja.
1. Bersetubuh, baik keluar
mani atau pun tidak. Sabda Rasulullah Saw:
“Apabila dua yang di
khitan bertemu, maka sesungguhnya telah diwajibkan mandi, meskipun tidak keluar
mani.” (Riwayat Muslim)
2. Keluar mani, baik keluarnya karena bermimpi ataupun sebab lain dengan
sengaja atau tidak, degan perbutan sendiri atau bukan. Sabda Rasulullah Saw:
“Dari Khaulah, sesungguhnya ia telah bertanya kepada Nabi Saw. Mengenai
peprempuan yang bermimpi seperti laki-laki bermimpi. Jawab Nabi, “Ia tidak
wajib mandi sehingga keluar maninya, sebagaimana laki-laki tidak wajib mandi
apabila tidak keluar mani.” (Riwayat Ahmad dan Nasai)
3. Mati, Orang islam yang mati, fardu
kifayah atas muslimin yang hidup memandikannya kecuali orang yang mati syahid.
4. Haid. Apabila seorang perempuan telah berhenti dari haid, ia wajib mandi
agar ia dapat shalat dan dapat bercampur dengan suaminya. Dengan mandi itu
badannya pun menjadi segar dan sehat kembali. Sabda Rasulullah Saw:
“Beliau berkata kepada Fatimah binti Abi Hubaisy, “Apabila datang haid itu,
hendaklah engkau tinggalkan shalat, dan apabila habis haid itu, hendaklah
engkau mandi dan shalat.”
5. Nifas. Yang dinamakan nifas ialah darah yang keluar dari kemaluan perempuan
sesudah melahirkan anak. Darah itu merupakan darah haid yang berkumpul, tidak
keluar sewaktu perempuan itu mangandung.
6. Melahirkan, baik anak yang dilahirkan itu cukup umur ataupun tidak, seperti
keguguran.
Fardu (rukun)
mandi
1. Niat. Orang yang junub hendaklah berniat (menyengaja) menghilangkan hadas
junub, perempuan yang baru habis (selesai) haid atau nifas hendaklah berniat
menghilangkan hadas kotornya.
2. Mengalirkan air ke seluruh badan.
Sunat-sunat
mandi
1. Membaca “Bismillah” pada permulaan mandi.
2. Berwudu sebelum mandi.
3. Menggosok-gosok seluruh badan dengan tangan.
4. Mendahulukan yang kanan daipada kiri.
5. Berturut-turut.
Mandi Sunat
1. Mandi hari jumat disunatkan bagi orang yang
bermaksud akan mengerjakan shalat jumat, agar baunya tidak mengganggu orang
lain di sekitarnya. Sabda Rasulullah Saw:
“Dari Ibnu Umar. Ia berkata, “Rasulullah Saw telah bersabda, “Apabila salah
seorang hendak pergi shalat jumat, hendaklah ia mandi.” (Riwayat Muslim)
2. Mandi Hari Raya Idul Fitri dan Idul Adha.
3. Mandi orang gila apabila ia sembuh dari
gilanya, karena ada sangkaan (kemungkinan) ia keluar mani.
4. Mandi tatkala hendak ihram haji atau umrah.
5. Mandi sehabis memandikan mayat.
Tayamum
Tayamum ialah mengusap tanah ke muka dan kedua tangan
sampai siku dengan beberapa syarat. Tayamum adalah pengganti wudu atau mandi,
sebagai rukhsah (keringanan) untuk orang yang tidak dapat memakai/menggunakan
air karena beberapa halangan (uzur), yaitu :
1. Uzur karena sakit. Kalau ia memakai air,
bertambah sakinya atau lambat sembuhnya.
2. Karena dalam perjalanan.
3. Karena tidak ada air. Firman Allah Swt :
“Dan apabila kamu sakit, atau dalam perjalanan, atau kembali dari tempat
buang air (kakus) atau, bersetubuh, lalu kamu tidak mendapatkan air, maka
bertayamumlah dengan tanah yang baik (bersih); sapulah mukamu dan kedua
tanganmu dengan tanah itu.” (Q. S Al-Maidah:6)
Syarat Tayamum
1. Sudah masuk waktu shalat.
2. Sudah diusahakan mencari air, tetapi tidak
dapat sedangkan waktu shalat sudah masuk.
3. Dengan tanah yang suci dan berdebu.
4. Menghilangkan najis.
Fardu (rukun) Tayamum
1. Niat
2. Mengusap muka dengan tanah (debu).
3. Mengusap kedua tangan sampai ke siku dengan
tanah (debu).
4. Menerbitkan rukun-rukun. Artinya mendahulukan
muka dari tangan.
Sunat Tayamum
1. Membaca bismillah.
2. Mengembus tanah dari dua tapak tangan supaya
tanah yang di atas tangan itu menjadi
tipis.
3. Membaca dua kalimat syahadat sesudah selesai
tayamum.
Hal yang membatalkan Tayamum
1. Tiap-tiap hal yang membatalkan wudu adalah
mebatalkan tayamum.
2. Ada air. Mendapatkan air sebelum shalat,
batallah tayamum bagi orang yang tayamum karena ketiadaan air, bukan karena
sakit.
Pekerjaan yang
dilarang karena hadas
1. Hal-hal yang dilarang karena hadas kecil
a. Mengerjakan Shalat, baik shalat fardu atau pun
shalat sunat. Begitu juga denga khotbah jumat.
b. Tawaf, baik tawaf fardu atau pun sunat
2. Hal-hal yang dilarang karena hadas besar
(junub)
a. Shalat, baik fardu maupun sunat.
b. Tawaf, baik fardu maupun sunat.
3. Hal-hal yang dilarang karena hadas, haid, atau
nifas
a. Mengerjakan Shalat, baik fardu maupun sunat.
Sabda Rasulullah Saw:
“Apabila datang haid, hendaklah engkau tinggalkan shalat.” (Riwayat
Bukhari)
b. Tawaf, baik fardu maupun sunat.
c. Puasa, baik puasa fardu maupun sunat.
d. Suami istri haram bersetubuh ketika istri
dalam keadaan haid atau nifas sampai ia suci dari haid atau nifasnya atau
sesudah ia mandi.
C. Jenis-Jenis Air
1. Ai Mutlak ( Air
yang suci lagi menyucikan )
Air ini boleh digunakan untuk minum, mandi dan
berwuduk dan boleh juga digunakan untuk membasuh. Contoh air
mutlak ialah air telaga, air sungai, air hujan, air mata air, air laut dan
sebagainya.
2.
Air Musta’mal (Air yang telah digunakan )
Air yang suci tetapi tidak
boleh menyucikan Iaitu air yang telah berubah salah satu sifatnya,contoh
seperti air kopi,air teh dan sebagainya.Termasuk juga dalam golongan ini air
yang kurang dari dua kolah iaitu air yang sudah digunakan untuk berwuduk atau
menghilangkan najis.
3. Air Mutannajis
( Air yang kotor)
Air
yang najis iaitu air yang sudah berubah semua sifatnya samada warna,rasa atau
baunya dan bercampur dengan najis.
4. Air Musyammas (air yang
berjemur pada matahari)
Ialah air yang makruh
untuk digunakan iaitulah air yang terjemur pada terik matahari dalam bekas
selain bekas daripada emas atau perak.Air ini makruh digunakan untuk badan
tetapi boleh digunakan untuk membasuh pakaian.
D. Jenis-Jenis Najis
1.
Najis Mughallazah (najis berat)
Ialah najis yang berat
iaitu najis anjing dan babi.Cara mencuci barang –barang yang terkena najis ini
ialah dengan menyamak iaitulah membasuh dengan air sebanyak 7 kali.Basuhan
pertama hendaklah dengan air bercampur dengan tanah.
2.
Najis mukhaffafah (najis ringan)
Yaitu najis yang
ringan seperti kencing bayi yang berusia 2 tahun kebawahyang hanya minum susu ibunya
saja.Cara menyucinya ialah dengan merenjis air di tempat terkena kencing itu.
3. Najis Mutawassitah (najis
pertengahan)
Yaitu najis pertengahan. Termasuk
dalam kumpulan ini ialah air kencing, tahi, darah, nanah, muntah, air mazi (iaitu air
putih jernih yang keluar dari kemaluan ketika nafsu berahi meningkat), wadi (yaitu
air putih jernih yang keluar dari kemaluan sesudah buang air kecil ketika kerja
berat), arak dan susu binatang yang tidak boleh dimakan. Cara menyucinya ialah
basuh dengan air bersih hingga hilang baunya, rasanya, dan warnanya. Jika sudah
dibasuh berulang-ulang kali tetapi baud an warnanya tidak juga hilang adalah
dimaafkan.
BAB III
PENUTUP
A. Simpulan
Bersuci dalam hukum islam merupakan ciri dari orang-orang
yang beriman dan mukmin. Bersuci dalam hukum islam, soal bersuci dan segala
seluk-beluknya termasuk bagian ilmu dan amalan yang penting, terutama karena
syarat-syarat shalat telah ditetapkan bahwa seseorang yang aka mengerjakan
shalat wajib dari hadas dan suci pula badan, pakaian, dan tempatnya dari najis.
DAFTAR PUSTAKA
Rasyid, Sulaiman, 2013, Fiqih Islam, Bandung:
Sinar Baru Algensindo Offset
Tidak ada komentar:
Posting Komentar